Cases & Galleri

Her finder du 5 undervisningseksempler, hvor klasser har arbejdet undersøgelsesbaseret (IBSE) med forskellige faglige emner og lavet animationer af deres undersøgelser.

Case 1 - Fødekæder, natur/teknologi

I denne case laver elever animation af fødekæder i natur/teknologi, 5. klasse på Søndermarkskolen i Randers. Eleverne arbejder undersøgelsesbaseret med udgangspunkt i spørgsmålene: Hvordan virker fødekæder? Hvilke dyr spiser forskellige andre dyr? Lærer er Carsten Sommergren.

Download Undervisningsplan som PDF her

Case 2 - Vind- og Vandenergi

I denne case laver elever animationer om vind- og vandenergi i natur/teknologi, 6. klasse på Egeskovskolen, Bjerringbro. Eleverne arbejder undersøgelsesbaseret med udgangspunkt i spørgsmålene: Hvordan tror I man producerer strøm? Hvordan kommer der strøm ud af stikkontakten? Hvordan virker vindmøller? Hvordan kan man lave strøm af vand?  Lærer er Astrid Gravers.

Download Undervisningsplanen som PDF her

Case 3 - Neutralisation

I denne case laver elever animation af neutralisation i fysik/kemi, 8. klasse på Rødkærsbro Skole. Eleverne arbejder undersøgelsesbaseret med udgangspunkt i spørgsmålet: Hvordan kan man lave neutralisation? Lærer er Thomas Henriksen.  

Download Undervisningsplanen som DPF her

Case 4 - Fødekæder, Biologi

I denne case laver elever animation af fødekæder i biologi, 8. kl. på Bøgeskovskolen, Bjerringbro. Eleverne arbejder undersøgelsesbaseret med udgangspunkt i spørgsmålene: Hvordan virker en fødekæde? Hvad spiser forskellige dyr? Lærer er Dorthe Jakobsen.

Download Undervisningsplan som PDF her

Case 5 - Planters Vækst.

I denne case laver elever animationer af planters vækst i natur/teknologi, 4 klasse på Houlkær Skole, Viborg. Eleverne arbejder undersøgelsesbaseret med udgangspunkt i spørgsmålet: Hvad skal der til for at få planter til at gro? Lærer er Jeppe Ottow.

Download Undervisningsplan som PDF her

Flere Animationseksempler

Her i kan du lade dig inspirere af en række vidt forskellige animationer. Det er elevernes motivation for at lave en god animation, hvilket er det vigtigste brændstof, når eleverne animerer sig til læring i naturfagene.