Introøvelser

Har du lyst til bare at gå i gang med animation og IBSE er her nogle få ting, der vil kunne gøre det lettere for dig. Du har brug for en APP eller software, der kan:

- Optage enkeltbilleder

- Slette billeder

- kopiere billeder

- Afspille de optagne billeder som en filmsekvens.

FIF: Har Appen eller softwaren en onionskin-funktion er det helt nemmere at styre animationen. Onionskin-funktionen gør nemlig, at man hele tiden kan sammenligne med det sidste billede man har taget. Det gør det nemt at se, hvor meget man rykker hver enkelt ting. Anbefalinger af gratis muligheder:

Det vigtigste man skal vide når man animerer er:

- Når der flyttes lidt på figuren, er det langsomt.

- Flyttes der meget, går det hurtigt.

FIF:Lav pauser mellem hver bevægelse ved at trykke mange gange på optagerknappen. Det giver ro og tid til lyd. Det kan dog være svært at huske.

 

Figurer

Den nemmeste måde at lave en animationsfigur er ved at klippe den ud i pap som en sprællemand med led. Sæt ledene sammen med lærertyggegummi. 

FIF: lav ikke figurerne for små.

 

Baggrunde:

Lav baggrunde af to stykker A2 karton. Eksempelvis blåt til himmel, grønt til græs.

FIF: læg baggrunden under kameraet, når du arbejder med den og figurerene , så kan der testes, om det hele kan være der.

 

Brug IBSE tankegangen.

Giv eleverne et grublespørgsmål. Lad dem arbejde sammen i grupper, hvor de diskuterer og fremsætter hypoteser. Evaluer forløbet og produkterne som afslutning.

 

Forberedelses af eleverne:

Fortæl dem om de to animationspræmisser. Tegn evt. på tavlen. Gennemgå evt. softwaren. Sådan sletter man, sådan laver man pauser, brugen af onionskin-funktionen. Eleverne er ofte hurtige til selv at finde ud af teknikken.

 

Eksempler på grublespørgsmål:

- Hvordan hopper en bold?

Eleverne kan lave buer, der beskriver boldens bane, hvorpå de sætter streger for boldens ryk. Eleverne kan diskutere, hvor er bolden langsom, og hvor er den hurtig. Sæt fagtermer på som potentiel energi m.m. Lav en animation af det.

- Hvordan opstår bjerge og vulkaner?

Eleverne kan diskutere, hvor er de langsomme og seje bevægelser, og hvor er de hurtige udbrud. Lav en animation af det.

- Hvordan udvælges den sædcelle, der får lov til at befrugte ægget? Lav en animation af det.

 

Læringsmål for eleverne i alle 3 opgaver:

- Naturfaglig metode: Diskussion og refleksion over naturfaglige fænomener

- Animationsfaglighed: At kunne styre hastigheden i en animation.

- Animationstekniske færdigheder.

- Tegn på læring.

Eleverne tænker og over spørgsmålet og bringer tankerne i spil, rigtige som forkerte. De diskuterer, lytter og lærer af hinanden. Elvernes film er forstålige for de andre elever, og de har lavet forskel på hastighederne i animationens bevægelser.